Brev

Några rader i mitt förlossningsbrev.
Har fått lite tips och förslag från andra också.
Det mest är säkert självklart.
men som förstföderska så gör jag iaf ett brev.

Smärtlindring etc:

- Jag vill ha EDA! lustgas är redan givet..
- En varm dusch (med stol i duschen)
eller ett varmt bad tror jag att jag kommer vilja ha!

Jag vill att:
- Jag stannar hellre kvar än att åka hem då jag känner mer
trygghet på sjukhuset än vad jag gör hemma, speciellt när jag
känner av smärta.

- Jag vill ha totalt uppdatering om vad som sker med min
kropp, och att det är normalt det som händer. annledning,
haft panikångest i flera år och kan oroa och stressa mig själv i
onödan om något med kroppen sker som jag ej varit med om tidigare.

- Barnmorskan ger mig förslag och ideèr för att göra det
enkelt för mig själv, kan vara ställningar,hur ska jag andas, bedövning, etc..

- Jag vill bli informerad om lite olika ställningar jag kan ha,
den jag tänkt på är ju halvsittandes, kanske till och med i sidoläge.
Har i vanliga fall ganska jobbiga ryggbesvär,
vet inte hur en förlossning kommer påverka ryggen.

Är orolig för:
- Att tappa självbehärskningen både psykiskt och fysiskt.

- Att drabbas av panik när värkarna blir för mäktiga
och inte klara av att slappna av och andas.

- Att spricka.

- Att barnet inte mår bra i magen, eller för den delen utanför.

- Vill därav veta att allt som är i sin ordning veta de också,
hellre att ni upprepar er och säger "allt är bra", "det är normalt".. etc..

För att undvika bristningar och/eller klipp önskar jag:

- Om jag spricker och vill ha bedövning så tar jag de ni rekomenderar.

- I lugn och ro få hitta ställningar även få råd och förslag där mellangården avlastas.

- Bli påmind om att inte ta i för kung och fosterland.

- Att inte forcera fram barnet.

- Få massage på mellangården med varm olja eller varma kompresser.

- Om vävnaderna ser mycket ansträngda ut vill jag avlasta mellangården på något sätt.

När han är ute:
- vill ja ha han på mitt bröst såklart!

- Skulle de uppstå komplikationer om att bebisen inte andas och
ni måste springa iväg med honom, så vill jag hela tiden ha pappan
närvarande hos barnet, och samt någon som
står vid min sida och förklarar vad som händer.

- Pappan/Eric ska klippa navelsträngen! (Att navelsträngen inte
klipps förrän efter att den har slutat pulsera)

- Jag vill även att pappan/Eric är vid min sida hela tiden och blir
informerad lite smått om att jag mår bra och att det är som de ska
för att inte han ska bli orolig då han inte kommer ha någon kontroll alls.

- När bebisen ska få kläder på sig och allt de och badas och grejjer
första gången så ska pappan göra de, (vilket jag endå antar att dom gör?..)

- Om jag nu skulle behöva sys el liknande så vill jag att ni talar om de
och hur de går till så jag vet vad ni gör.

Övrigt:
- Om jag är i no use att göra egna beslut så står min sambo för besluten som tas.

- Inga praktikanter

- Inget spring med 100 olika personer då blir jag bara orolig.

Om det blir ett planerat kejsarsnitt vill jag:
- Helst vara vaken.

- Bli tillfrågad om vi vill titta under operationen.

- Om barnet behöver vård efter operationen vill jag att min partner finns med.

- Om de finns möjlighet vill jag att någon fotograferar!

Om det blir ett akut kejsarsnitt vill jag:

- Helst att min partner är med fast jag blir sövd, eller i annat fall att min partner får
vara med barnet direkt efter det är fött.

- Att barnet läggs upp på mitt bröst, om barnets tillstånd tillåter.

- Att någon tar ett fotografi på barnet, i fall det dröjer innan jag får träffa mitt barn.

- Att min partner kan vara med mig vid uppvaknandet.

- Att min partner är med om barnet skulle behöva komma till barnmedicinavdelningen.

Efter kejsarsnittet önskar jag att:
- Vi får fira med den sedvanliga fikabrickan som andra familjer får i samband
med barnets födelse, när vi så småningom kommer till BB och barnet är med oss.

- Vi får hälsa barnet välkommet i ett varmt rum med dämpat belysning.

- Familjen blir lämnad ensam för att få återskapa mötet i födelseögonblicket

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0